Pracownia muzyczna

Muzyka jest ogromną wartością, jeżeli towarzyszy jej duża kultura dźwięku. Celem nadrzędnym naszej Pracowni jest przede wszystkim propagowanie kultury muzycznej na możliwie wysokim poziomie wykonawczym. W ten sposób możemy wpłynąć na rozwój wrażliwości muzycznej odbiorców, edukować ich muzycznie, wychodzić naprzeciw ich wymaganiom.

Chcielibyśmy przedstawić Państwu naszą wokalno-instrumentalną ofertę:

- zabawy karnawałowe
- oprawy muzyczne świąt takich jak:
            * Walentynki
            * Dzień Kobiet
            * Dzień Rodziny
            * Majówki
            * Andrzejki
            * Sylwester i inne imprezy okolicznościowe w ośrodku a także w środowisku.
Podczas zajęć uczestnicy przygotowują się do występów uświetniających różne imprezy organizowane przez Dom czy konkursów i przeglądów muzycznych, dobierają oprawę muzyczną do przedstawień teatralnych. Ponadto uczestnicy mają możliwość udziału w przedstawieniach muzycznych, udziału w zajęciach ruchowych z elementami muzyki, kontaktu z instrumentami muzycznymi - gitara, klawisz, instrumenty perkusyjne oraz poznawania gatunków muzycznych. Biorą również udział w śpiewie grupowym i indywidualnym.
Terapia poprzez muzykę rozwija wrażliwość estetyczną uczestników, aktywizuje emocjonalnie, dostarcza pozytywnych emocji. Jest formą komunikacji, relaksu i odprężenia.
Pracownia muzyczna to miejsce, w którym uczestnicy mogą wyzwolić swój potencjał twórczy, energię i cieszyć się muzyką na różne sposoby. Środkiem oddziaływania terapeutycznego w tej pracowni jest muzyka, która pobudza wyobraźnię i wpływa korzystnie na stan psychiczny. Muzyka ma zdolność wzbudzania emocji, zaspokaja potrzebę ekspresji. Pobudza potrzeby estetyczne i poznawcze uczestników.
Uczestnicy chętnie biorą udział w zabawach ruchowych, tańczą, śpiewają. Zajęcia w pracowni muzycznej pomagają w radzeniu sobie ze stresem i tremą, w przełamywaniu barier i osobistych ograniczeń.
W naszej pracowni działa zespół pod nazwą AKORD w skład którego wchodzą uczestnicy z naszego Domu.
Zespół z powodzeniem występuje na różnych imprezach, koncertach i konkursach. Może pochwalić się wieloma wyróżnieniami i nagrodami.
W pracowni muzycznej, oprócz pracy z zespołem AKORD, odbywają się zajęcia z innymi uczestnikami. Są one dostosowane do ich indywidualnych zainteresowań i możliwości – śpiewają wybrane przez siebie piosenki, tańczą w rytm muzyki, wystukują rytm na prostych instrumentach perkusyjnych, słuchają relaksacyjnej muzyki oraz uczą się gry na prostych instrumentach muzycznych.
Nieodłącznym elementem pobytu w pracowni muzycznej jest kawa.

Zobacz zdjęcia...

Pracownia ceramiczna

Praca w pracowni ceramicznej opiera się głównie na formowaniu z gliny białej i czerwonej różnorodnych przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych, które potem są suszone i wypalone w piecu ceramicznym.
W pracowni ceramicznej stosuje się następujące formy i techniki pracy:
przygotowanie i ujednolicenie gliny do konsystencji plastycznej oraz ocenianie plastyczności gliny, formowanie masy ceramicznej metodami: swobodne kształtowanie, kształtowanie
z pełnej bryły, formowanie z wałków i kulek, z wykorzystaniem przypadkowych form pomocniczych (z pełnej bryły przez rozgniatanie, wałeczki i kulki przez zacieranie)
modelowanie przedmiotów z glinianych płatów, łączenie i spajanie gliny za pomocą szlamu
zdobienie wyrobów różnymi metodami np.: odbijanie na plastrach różnorodnych faktur, gładzenie, rytowanie, wycinanie, zdobienie nakładkami, nakładanie kolorowej angoby, szkliwienie: poprzez zanurzanie, polewanie, natryskiwanie, glazurowanie gąbką lub pędzlami, zdobienie szkłem witrażowym, wykonywanie elementów biżuterii ceramicznej: zawieszki, korale, kolczyki, lepienie prostych figurek ceramicznych, suszenie ceramiki, doskonalenie umiejętności ładowania pieca do wypału: na biskwit oraz ze szkliwem, wypalanie ceramiki w piecu elektrycznym, tworzenie mozaiki ceramicznej (zdobienie naczyń, tworzenie obrazków i podstawek).
Najtrudniejszym etapem jest szkliwienie prac. Szkliwo jest mieszane przez uczestników zajęć.
Każdy uczestnik zajęć znajdzie dla siebie ten etap pracy, który jest dla niego prosty do wykonania i nie sprawi mu kłopotu. Zajęcia odbywają się na zasadzie dobrowolności.
Prace wykonane w pracowni cieszą się dużym zainteresowaniem na kiermaszach i wystawach organizowanych przy okazji spotkań integracyjnych.

Zobacz zdjęcia...

Pracownia bukieciarstwa

Uczestnicy mają możliwość rozbudzenia poczucia estetyki i piękna w otaczającym ich środowisku. Uczą się pozyskiwania, suszenia i wykorzystania darów natury m. in. Ziół, roślin, owoców traw, zbóż, kwiatów, szyszek. Na zajęciach wykonują kompozycje florystyczne z żywych i suszonych roślin, stroiki świąteczne, a także kartki okolicznościowe. Poprzez tworzenie różnorodnych kompozycji doskonalą przede wszystkim zdolności manualne oraz percepcję wzrokowo-ruchową. Praca twórcza daje dużo satysfakcji i sprawia uczestnikom wiele radości.
Program rehabilitacji i terapii w pracowni bukieciarskiej obejmuje zakres prac związanych z rozbudzeniem poczucia piękna, estetyki w otaczającym środowisku oraz stałego rozwoju sprawności manualnych. Podstawowym zadaniem naszej pracowni jest wykonywanie kwiatów z różnych surowców (krepina, krepa, organdyna, papier, płótno itp.); wykonywanie kompozycji florystycznych płaskich i przestrzennych z żywych i suszonych roślin; wykonywanie stroików świątecznych oraz kartek okolicznościowych. Na zajęciach uczestnicy poznają różne techniki suszenia i przechowywania roślin, uczą się je rozpoznawać i nazywać, malują motywy florystyczne na szkle i folii. Wszystkie prace cieszą się dużym zainteresowaniem na różnego rodzaju wystawach i kiermaszach. Prace mieszkańców wykorzystywane są, jako elementy dekoracyjne domu.
Istotnym elementem zajęć w pracowni bukieciarskiej jest także kształtowanie u podopiecznych podstawowych postaw zawodowych i społecznych jak: organizowanie sobie warsztatu pracy, planowanie pracy, dokładność wykonywanych prac, współpraca z innymi uczestnikami, dbałość o narzędzia i materiały, zdolność zapamiętywania i wykonywania poleceń. Współpraca z innymi jednostkami pomocy społecznej i wzajemne wizyty są sprzymierzeńcem integracji społecznej na szeroką skalę

Zobacz zdjęcia...

Pracownia renowacji mebli

W pracowni renowacji mebli mieszkańcy uczą się operowania narzędziami do obróbki drewna, równania powierzchni drewnianych, szpachlowania, szlifowania ręcznego i mechanicznego, lakierowania, naprawiania/wymiany zamków i zawiasów. Jest to praca terapeutyczna i zarazem użytkowa. Służy renowacji mebli z litego drewna, pozostających na stanie placówki, bądź będących własnością mieszkańców.

Pracownia tkacka

Zadaniem pracowni tkackiej jest rozwijanie umiejętności artystycznych i praktycznych osób niepełnosprawnych. Jednocześnie mieszkańcy – uczestnicy – wykonują, wraz ze wzrostem umiejętności praktycznych:

  • gobeliny, dywaniki tkane ręcznie na małej ramce tkackiej,
  • chodniki, dywany, narzuty tkane na dużym warsztacie tkackim,

rękodzielnictwo ze sznurka barwionego, ponadto różnorodne elementy wykonywane w całości, jako dzieło, lub składnik dużej pracy, montowane ze skrawków tkanin, sznurków, czy dzianin.

Zobacz zdjęcia...

Pracownia zabawki miękkiej

Zajęcia w tej pracowni pozwalają na rozwijanie umiejętności posługiwania się akcesoriami krawieckimi i praktycznym ich zastosowaniu w życiu codziennym: fastrygowanie, przyszywanie guzików, cerowanie, wciąganie gumek. Wykonywanie tego typu prac kształtuje zdolności twórcze: z przedmiotów bezpostaciowych mieszkańcy tworzą nowe formy, stymulując w trakcie pracy, własne zdolności kreatywnej percepcji materii.

Zobacz zdjęcia...

Pracownia malowania na szkle

Malowanie na szkle jest jednym z najbardziej lubianych rzemiosł artystycznych. Malując na szkle, można wykazać się inwencją twórczą, naśladować podstawowy wzór lub wykonywać własne dzieła. W pracowni uczymy się różnych technik malowania takich jak: malowanie konturów, nakładanie farby cienkim pędzelkiem lub wykałaczką, łączenie kolorów, nakładanie farby gąbką. Uczestnicy malują na butelkach, talerzach, antyramach, porcelanie i słoikach. Malowanie na szkle to ciekawa, relaksująca i dająca dużo przyjemności technika.
Celem zajęć jest usprawnienie motoryki małej i dużej, umożliwienie odreagowania emocji i napięć, możliwość wyrażania tych przeżyć, które są trudne  do przekazania  w słowach,  wyrobienie poczucia własnej wartości, autonomii. Mają one również na celu stymulację wielozmysłową, poznanie własnych możliwości, naukę samodzielności. Zajęcia te usprawniają manualnie, pobudzają do działania. Sprawiają dużo przyjemności. W znacznym stopniu przyczyniają się do poznawania przez osoby upośledzone otaczającego świata. Uczą wytrwałości, zgodnej, zespołowej pracy i koleżeństwa. Ważnym elementem usprawniania jest psychiczna satysfakcja oraz zadowolenie z owoców własnej działalności.

Zobacz zdjęcia...

Pracownia hodowlana

W skład pracowni wejdzie kurnik i ptaszarnia.

Ptaszarnia (ptasi ogródek), w całości zostanie wykonana przez mieszkańców i zasiedlona ptactwem sztucznym (wabiącym i naturalnym). Powstanie przy wejściu do pałacu, jako element minionej epoki.

Kurnik – będzie pierwszym elementem gospodarstwa wiejskiego. Zostanie zbudowany przez mieszkańców i przez nich obsługiwany. Działanie jest zadaniem całorocznym. Praca w kurniku uczy systematyczności, odpowiedzialności i obcowania z naturą. Poza terapią mieszkańcy posmakują ekojajek.

Oranżeria – zagospodarowana weranda, mająca spełniać funkcje terapeutyczne (ergoterapia, terapia zielenią - zieleń, zwłaszcza ta świeża, naturalna - działa uspokajająco, koi nerwy i odpręża, przynosi także wytchnienie dla zmęczonych oczu. Według wskaźników zachorowań – na zimową depresję cierpi ponad 10% populacji. Niedostatek słońca, światła, oraz świeżej zieleni nie pozostają bez wpływu na samopoczucie. Ogród zimowy znacznie poprawi kondycję psychiczną korzystających z niego mieszkańców. Oranżeria, podobnie, jak ptaszarnia będzie wyrazem szacunku, dla tradycji pałacowej budowli z okresu neorenesansu.

Pracownia ergoterapii

Praca w tym zespole będzie polega na utrzymaniu czystości terenu, poprzez naukę wykorzystania i operowanie sprzętem porządkowym. Poza oddziaływaniem terapeutycznym integruje mieszkańców w procesie wspólnego osiągania celu i wspólnej odpowiedzialności.

Pracownia reedukacji

W ramach pracowni reedukacji prowadzone są zajęcia z obszaru nauki i doskonalenia kompetencji szkolnych, takich jak: pisanie, czytanie, liczenie, podstawy wiedzy o życiu środowisku. Ponadto prowadzona jest  terapia w zakresie rozwijania sprawności intelektualnych i poznawczych  sprzyjających rozwojowi osobowości oraz umiejętności praktycznych i zawodowych. W celu uatrakcyjnienia i urozmaicenia zajęć uczestnicy korzystają z różnych form gier i zabaw edukacyjnych przydatnych w kształtowaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, uwagi, spostrzegawczości, myślenia, pamięci, orientacji przestrzennej i czasowej. Program pracy i powierzone uczestnikom zadania podporządkowane są do indywidualnych możliwości intelektualnych każdego uczestnika.
Dla mieszkańców zajęcia reedukacyjne mają duże znaczenie. Dobra znajomość podopiecznego i jego potrzeb wyznacza cele pracy, które realizowane są na zajęciach indywidualnych i grupowych. Podtrzymywanie umiejętności czytania, pisania, liczenia jest pomocne w codziennym życiu, podnosi samoocenę mieszkańca. W pracowni reedukacji zajęcia prowadzone są codziennie, każdy chętny ma możliwość włączenia się do terapii. Prowadzący reedukację dostosowują odpowiednie metody dla poszczególnych uczestników tak, by efekty ich pracy były jak najlepsze.
Celem terapii jest: stymulowanie i usprawnianie procesów poznawczych, wyrabianie i rozwijanie aktywności twórczej, zainteresowań, aktywizowanie i rozwijanie sprawności ruchowej w zakresie motoryki małej, wyrabianie i rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała, rozwijanie i kształtowanie sprawności manualnej, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, kształtowanie i stymulacja zmysłów, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej. Zajęcia terapeutyczne odbywają się w formie zajęć indywidualnych i grupowych. Zajęcia indywidualne prowadzone są najczęściej z mieszkańcami niepełnosprawnymi w stopniu głębokim, oraz ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju, natomiast zajęcia grupowe - z osobami dobranymi pod kątem zbliżonych możliwości poznawczych. Praca terapeutyczna oparta jest na diagnozie mieszkańca, jego obserwacji, a także na ramowym indywidualnym programie rozwoju.

Zobacz zdjęcia...

Terapia Doświadczania Świata

Terapia Doświadczania Świata jest prowadzona od 2008 r. Zasadniczym celem tej terapii jest poznawanie, doświadczanie „innego świata”, pobudzanie zmysłów poprzez odpowiednio dobrane, przez terapeutę, bodźce stymulujące wzrok, słuch, dotyk, węch, zmysł równowagi, temperatury i propriocepcję. Terapia doświadczania świata rozwija aktywność mieszkańców (szczególnie grupy niepełnosprawnej w stopniu znacznym i głębokim), oraz ich funkcje poznawcze, tj.: pamięć, uwagę, myślenie. Daje możliwość odprężenia, stwarza poczucie bezpieczeństwa, redukuje stres, a także napięcie nerwowe. Ogranicza zachowania agresywne lub autoagresywne. Na osoby nerwowe, agresywne i ze stereotypowymi ruchami wpływa uspokajająco i wyciszająco. Natomiast osoby bierne pobudza i zachęca do aktywności. Umożliwia nawiązanie bezpośredniego kontaktu z terapeutą, poprawia samopoczucie, spostrzeganie, oraz rozwija zainteresowania. Zajęcia terapeutyczne odbywają się w specjalistycznie wyposażonej sali. W sali tej panuje atmosfera relaksu i odprężenia, wytworzona za pomocą odpowiedniej muzyki relaksacyjnej, dzięki której mieszkańcy mają możliwość odprężenia fizycznego i wyciszenia emocji. Wnętrze sali przypomina kolorowy świat bajki, w którym panuje cisza i spokój. Zasłonięte okna dają wrażenie ciepła i bezpieczeństwa.

Snoezelen to kombinacja dwóch słów:
snuffelen – wszyć, obwąchiwać
doezelen - drzemać, być w półśnie, gapić się.
Termin ten oznacza, więc „ostrożne poznawanie otoczenia”.

Terapia Snoezelen, prowadzona w Sali Doświadczania Świata, jest propozycją spędzania czasu, kiedy osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu głębokim, oddzielone od wszystkich innych zajęć i aktywności dnia codziennego, mogą odnaleźć samych siebie; jest to stwarzanie sytuacji, w których bodźce będą wyselekcjonowane i osoby te będą używać jednego, samodzielnie wybranego zmysłu decydując, które bodźce odczuwają, jako przyjemne, na czym pragną koncentrować swoją uwagę i czym chcą się zajmować.

Snoezelen, ze względu na swoją istotę i zadanie, wymaga specyficznego obchodzenia się z człowiekiem niepełnosprawnym intelektualnie – jest to nastawienie, w którym terapeuta akceptuje chorego takim, jaki jest, respektuje jego wolę i artykułowanie się.

Istota terapii Snoezelen.

Zmysły to podstawa rozwoju każdego człowieka. Dostarczają one nam informacji o otaczającym nas świecie, wpływając w ten sposób na proces poznawania i uczenia się.

Osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu głębokim nie doświadczają wszystkiego świadomie – mają trudności z odbieraniem bodźców z otaczającej nas rzeczywistości. Ograniczenie doznań pochodzących ze świata zewnętrznego, tak naturalnych i niezbędnych dla rozwoju człowieka, blokuje postępy i pozostawia taką osobę w ubogim w stymulację środowisku. Dlatego „pracując” w Sali Doświadczania Świata musimy wpływać na jego wszechstronny rozwój stymulując bodźce:

wzrokowe:
rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej rozwijanie i wydłużanie czasu koncentracji rozwijanie spostrzegawczości rozwijanie kierunkowości spostrzegania

słuchowe:
rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo – wzrokowej rozwijanie i usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych doświadczanie znaczenia pojęć, np. głośno – cicho poszerzanie zasobów doświadczeń w zakresie percepcji słuchowych

dotykowe:
nabywanie doświadczeń dotykowych aktywizacja zmysłu dotyku poprzez „badanie” przedmiotów o różnej fakturze

węchowe:
poszukiwanie źródła zapachu zdobywanie doświadczeń zapachowych

smakowe:
rozwijanie percepcji smakowych nabywanie umiejętności różnicowania smaku

równowagi:
usprawnianie napięcia mięśniowego rozwijanie orientacji w przestrzeni kształtowanie orientacji w schemacie ciała doświadczanie ruchu / aktywności

Terapia Snoezelen powstała przede wszystkim z myślą o osobach niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim, gdyż możliwości poznawcze tych osób są w znacznym stopniu ograniczone. Nie mają oni zdolności pełnego postrzegania otaczającego ich świata czy korzystania z różnych form aktywności.

W Sali Doświadczania Świata króluje własna decyzja – zasada Snoezelen brzmi: ”Nic nie musi być zrobione, wszystko jest dozwolone” – to podopieczny decyduje o wyborze aktywności;

W Sali Doświadczania Świata należy dobrać odpowiedni czas i tempo trwania zajęć – poprzez łagodną muzykę w tle wprowadzamy naszego podopiecznego w „świat bodźców” – pozwólmy mu poczuć „nową sytuację”;

W Sali Doświadczania Świata ważna jest powtarzalność – osoba niepełnosprawna, aby zrozumieć bodziec, któremu jest poddawana, potrzebuje częstych powtórek tych samych sytuacji;

W Sali Doświadczania Świata ważna jest wybrana propozycja bodźców – wytwarzamy sytuację „uboższą w bodźce”, tak, aby poprzez wyeliminowanie bodźców niepożądanych stworzyć świat mniej chaotyczny dla osoby niepełnosprawnej;

W Sali Doświadczania Świata ważną rolę odgrywa właściwe nastawienie terapeuty (przyjaźń, serdeczność, sympatia – to one wpływają na cierpliwość, która w życiu osoby niepełnosprawnej jest niezbędna).

Sala doświadczania Świata ze swoją specyficzną atmosferą powinna być miejscem, w którym można wszystko pozostawić za sobą i dojść do prawdziwego odprężenia. U osób w niej przebywających powinna budować poczucie radości, bezpieczeństwa, wzajemnego zaufania i komunikacji poprzez dostarczanie określonej ilości bodźców. Innymi słowy jest to miejsce, gdzie odbywa się nauka życia przez życie – to celowe kształtowanie bodźców w celu wywołania zaplanowanych wrażeń i uczuć.

Sala Doświadczania Świata to miejsce wyposażone w sprzęty dające bogatą ofertę pobudzania zmysłów w nastrojowym otoczeniu, to miejsce, w którym zmysły nie są kompleksowo angażowane, lecz można koncentrować się na wybranych bodźcach; to miejsce, w którym osoba niepełnosprawna zostaje przyjęta taką, jaką jest, a tylko to jest warunkiem umożliwiającym zmiany i rozwój.

Elementami wyposażenia Sali Doświadczania Świata są:

Łóżko wodne
Kabina lustrzana
Tor świetlno dźwiękowy
Wyspa światłowodowa
Światłowody-wodospad
Zestaw światłowodowy
Projektor Solar 250
Tarcze obrotowe
Kula lustrzana
Panel świetlny
Panel MOOD LIGHT
Kolumna 150 cm, 200 cm,
Ściana wodna
Lampa do aromaterapii
Nietłukące lustra
Stanowisko efektów UV
Elementy podwieszane
Lampy plazmowe
Kino domowe
Muzyka relaksacyjna
Huśtawka podwieszana
Meble terapeutyczne
Poduchy-pufy
Materac rehabilitacyjny
Materac wibracyjny
Akwarium
Tapeta UV
Dywan świetlny
Kurtyna lusterek
Generator baniek
Kolorowa fala
Neonowe przewody
Tuba głosowa
Aparat Minimax

Zobacz zdjęcia

Usprawnianie i rehabilitacja

Nasza placówka zapewnia szeroko pojętą rehabilitację. Wykonujemy zabiegi lecznicze z zakresu fizykoterapii i kinezyterapii. W gabinecie kinezyterapii stosujemy usprawnianie lecznicze osób po urazach, udarach mózgu, zespołach bólowych kręgosłupa i stawów, zmianach zwyrodnieniowych stawów, niedowładach i po złamaniach kończyn. Na atlasie mieszkańcy mają możliwość zadbania o swoją kondycję. Ćwiczenia przyłóżkowe dla osób obłożnie chorych i po urazach prowadzimy w pokojach mieszkańców, pionizację i trening chodu zarówno na sali kinezyterapii jak i na poszczególnych oddziałach oraz w terenie. W celu podtrzymania sprawności i dobrego samopoczucia codziennie (pn.-pt.) mieszkańcy uczestniczą w gimnastyce porannej.
Prowadzimy też zajęcia relaksacyjne i stymulację sensoryczną w pokoju doświadczania świata.
W celu aktywizacji i organizacji czasu wolnego, prowadzimy zajęcia rekreacyjne:
gra w koszykówkę, zbijanego, kapsle, boulle, piłkarzyki, konkursy i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, wycieczki rowerowe w czasie letnim, nordic walking i trening marszowy dla osób z nadwagą w pięknych lasach otaczających nasz dom. Prowadzimy również zajęcia indywidualne z mieszkańcami wymagającymi szczególnej uwagi.
Na terenie naszej placówki działa Klub Olimpiad Specjalnych „Sportowiec”. Nasi mieszkańcy trenują wybrane dyscypliny sportowe i startują w zawodach OS na szczeblu wojewódzkim i krajowym. Uprawiane u nas dyscypliny sportowe to: lekkoatletyka, trójbój siłowy, badminton, tenis stołowy, bocce, piłka nożna, MATP.
Zabiegi lecznicze oraz zajęcia sportowo-rekreacyjne możemy prowadzić dzięki odpowiedniej bazie i wyposażeniu w odpowiedni sprzęt, a mianowicie:
Gabinet Kinezyterapii:
wyposażony jest w kabinę UGUL, atlas, ergometry rowerowe, rotory ręczne i nożne, szynę do ćwiczeń biernych kończyn dolnych, pionizatory, balkoniki, przybory do ćwiczeń indywidualnych i grupowych, sprzęt do ćwiczeń manualnych, platforma wibracyjna, drabinki, materace.
Gabinet Fizykoterapii:
Magnetronic do terapii polem magnetycznym
Multitronic do wszelkich zabiegów z zakresu elektroterapii
Lampa Sollux i Bioptron – światłolecznictwo
Wanny do hydromasażu
Fotel masujący, maty do masażu kręgosłupa
Stół do masażu leczniczego
Pokój Polisensoryczny:
basen suchy (z piłeczkami)
łóżko wodne
ścieżka świetlno-dźwiękowa
projektor obrazów
płaszcz świetlny
akwarium
sprzęt grający do puszczania muzyki relaksacyjnej
tablice i drobne przybory do stymulacji receptorów, piłki rehabilitacyjne itd.
Posiadamy również rowery, które umożliwiają nam przejażdżki po okolicy, sanki do zabaw na śniegu.

Zobacz zdjęcia...

Pracownia decoupage

Pracownia umożliwia własnoręczne stworzenie pięknej i oryginalnej dekoracji, która wygląda jak ręcznie malowana. Technika ta polega na efektownym zdobieniu przedmiotów poprzez wydzieranie lub wycinanie elementów papierowych i naklejanie ich na wybraną powierzchnię. Sztuka decoupage polega na wywołaniu złudzenia. Rezultaty twórczości naszych podopiecznych dekorują otoczenie i sprawiają przyjemność nam wszystkim.
Cele pracowni:
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wdrażanie dokładności, ładu, porządku i estetyki wykonywanej pracy,
- rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
- ćwiczenie koncentracji uwagi.

Decoupage zwykły, decoupage 3d, decoupage z zastosowaniem techniki sos peso, wyklejanie kolorową bibułą, wyklejanie papierem i kryształkami kamieni, filcowanie na mokro i na sucho: wykonywanie dekoracji, broszek, ozdób na kartki, tworzenie obrazów z wełny czesankowej, wypalanie w drewnie przy użyciu pyrografu, przygotowywanie stroików okazjonalnych, ozdób choinkowych z makaronu oraz innych materiałów, kart świątecznych.
Decoupage, od francuskiego czasownika „decouper” tj. „wycinać” - to technika zdobnicza polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię wzoru z papieru lub serwetki papierowej (technika serwetkowa). Technikę tę wykorzystuje się przy zdobieniu praktycznie każdej powierzchni - drewna, metalu, szkła, tkaniny, plastiku, ceramiki.
W naszej pracowni z pewnością swoje miejsce znajdą osoby kreatywne, które chętnie zajmują się rękodziełem. Ale z ogromną sympatią powitamy również osoby, które dopiero zaczynają przygodę z tym rodzajem twórczości. Chętnie bowiem spotkamy ludzi, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania i zdolności związane z techniką decoupage. Praca w naszej pracowni nie polega na kopiowaniu przedstawionego przedmiotu, zachęcamy raczej do poszukiwania własnej kompozycji, stylu, koloru. Zależy nam by uczestnicy zajęć rozwijali się twórczo, tworzyli coś swojego, oryginalnego, niepowtarzalnego. Zajęcia mają być przede wszystkim dobrą zabawą, oddechem od dnia codziennego, najlepszą terapią.
Działania w pracowni decoupage obejmują:
przygotowanie przedmiotów do ozdabiania (ścieranie papierem ściernym);
malowanie (pędzlem, gąbką, dłońmi);
wycinanie nożyczkami, wydzieranie rękoma;
komponowanie motywów i przyklejanie ich;
lakierowanie i transferowanie;
postarzanie przedmiotów.

Podczas swojej pracy uczestnicy zajęć posługują się również innymi technikami plastycznymi:
Tworzenie techniką colage, wydzieraniem papieru, gazet, wykonywaniem kulek z bibuły, oraz wyklejaniem obrazów, malowaniem, rysowaniem (kredki, farby).

Zobacz zdjęcia...

Malowanie na piasku

Malowanie piaskiem, zwane też piaskowymi animacjami, to działanie artystyczne, które porusza i pozostawia niesamowite wrażenia. Kiedy stawiamy pierwsze kroki, to pierwsze, co malujemy, to zwykłe proste obrazki - domek, drzewko, słońce...

Z czasem jednak, uwalniając wyobraźnię próbujemy malować obrazy powiązane ze sobą, próbujemy opowiadać jakąś historię, przelewamy na piasek nasze emocje... Za pomocą piaskowych animacji można opowiedzieć w zasadzie każdą historię.

Palce rysującego, niby tańczą na szkle, przekształcając fale piasku w obrazy.
Twórczości artystycznej towarzyszy oryginalna rehabilitacja: ogrzanym przez podświetlony piasek dłoniom łatwiej ćwiczyć małą motorykę (czynności związane z użyciem palców i dłoni). Stawy palców pracują swobodniej, zmniejsza się ból, dłonie odzyskują elastyczność. Razem z dłońmi zaczyna pracować całe ciało - ramiona, obręcz barkowa, kręgosłup utrzymuje ciało w pionie. Skupieni na malowaniu zapominamy o kłopotach dnia codziennego.

To bardzo dobra terapia wyciszająca.

Powiatowy Dom Pomocy społecznej w Ostrowinie jest jedyną w Polsce placówką posiadającą taką pracownię. Zapraszamy dzieci, młodzież i dorosłych niepełnosprawnych na nieodpłatne zajęcia.

Zobacz zdjęcia...